Sunday 27 January 2013

Do better buildings bring better student results - ? .. هل المباني الأفضل تحقق نتائج أفضل للطالب؟

We often assume as parents, educators or students the better facilitated a school is, the better the student will preform. However, much research and scholars are constantly proving otherwise!

A study undertaken by the OECD (the author of the PISA examination) on this matter concluded that buildings of a school comes secondary to the success of students. The study emphasis that a school success entirely depends on the school leadership and the quality of teachers.

While this study is one of many, the general trend of all other research stress that the quality of teachers is the main factor to student performance. If we know this, why aren't we doing much in addressing the recruitment of better qualified teachers?

Instead, schools are being equipped with advanced technologies from iPads to Smart-boards forgetting that it is never about technology, and all about the teachers.

It is clear that the education authorities locally want better teachers, and do realize that only with better teachers can they become better. However,  is there work being done to make the teaching profession a better choice for graduates?

The status of the teaching occupation is therefore vital to address in the UAE. If the formula for better students performance is as simple as better teachers, than an investment in improving the occupation relative to other public occupations is a must.

We want a knowledge-based economy, to top the PISA examination, to have a better educational system…we NEED better teachers now more than ever.

A Japanese Prime Minister was once asked about the secret of its technological development in which he said "we gave the teacher a salary of a Minister, a diplomatic immunity, and a reverence of an emperor"..What did we give him?

"The real asset of any advanced nation is its people, especially the educated ones, and the prosperity and success of the people are measured by the standard of their education.”- Sheikh Zayed

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كثير من الأحيان، يفترض الآباء والمعلمين والطلاب عند أختيار مدارس لأبنائهم أن المدارس ذوات المباني المتطوره تحقق نتائج أفضل للطلبة. ويفترض أن كُل ما زادت المدرسه من خصائص متطوره دل ذلك على نجاحها، مع ذلك، الكثير من العلماء والبحوث تُشير خلاف ذلك!

في بحث قامت به منظمة التعاون والتنمية العالمية OECD في هذا الشأن يشير أن مبنى المدرسة أمر ثانوي التأثير لمستوى الطالب، و تشكل قيادة المدرسة ونوعية المعلمين الخاصيه الرئيسية في تأثيرها على النتيجه.  بينما هذه الدراسة تعتبر واحدة من العديد، ألا أن أكثر البحوث تؤيد أن نوعية المعلمين هي العامل الرئيسي لأداء الطلبة.

إذا كنا ندرك ما العوامل المهمة لتطوير مستوى أبنائنا، فلماذا لا نقوم بالتركيز على توظيف كوادر ومعلمين أفضل؟ بدلا من ذلك، يتم التركيز على تجهيز المدارس بالتكنلوجيات المتقدمة من أستعمال الأي باد واللوحة الذكية متناسين أن المعلم أهم في التطوير وليست الأجهزة.

من الواضح أن مجالس التعليم في الدولة تدرك أهمية وجود الكوادر المؤهلة، ولكن كيف نجعل مهنة التدريس ملفتة للخريجين هو السؤال الأهم. نريد اقتصاد قائم على معرفة، ونتائج طلاب تتنافس عالميا ولكن قبل كل تلك الطموحات..نحتاج التركيز على المعلمين أكثر من أي وقت مضى. لذلك فإنه من المهم التركيز على كيفية تطوير تلك المهنة و إعطائها الأهمية و التقدير التي تستحقه.

‎سئل رئيس الوزراء الياباني عن سر التطوير التكنلوجي فأجاب: ‫"‬لقد أعطينا المعلم راتب وزير وحصانة دبلوماسي وإجلال إمبراطور‫"‬ فماذا اعطيناه نحن ؟

ولا ننسى قول الشيخ زايد "إن رصيد أي أمة متقدمة هو أبناؤها المتعلمون وأن تقدم الشعوب والأمم إنما يقاس بمستوى التعليم وانتشاره."


 

1 comment: